Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

En els anys setanta tingué un cert ressò l’expressió de “la Catalunya pobra”, que destacava el baix nivell de renda de les comarques rurals interiors a partir d’alguns indicadors indirectes. Aleshores les àrees rurals estaven molt ancorades en l’economia agrària tradicional i els seus habitants presentaven uns trets ben contrastats amb la gent de ciutat. En els anys vuitanta i posteriors les diferències s’anaren reduint, fins al punt que algunes comarques de muntanya beneficiades pel turisme passaren al capdavant per la seva renda per càpita. En el que portem de centúria, les diferències de rendes entre comarques es mantenen en nivells moderats i realment es fa molt difícil parlar de desigualtats territorials. En els darrers anys despunta, en qualsevol cas, una certa desigualtat en algunes comarques interiors, de la qual caldrà veure l’evolució. D’entrada, i en consonància amb la població fortament envellida constatada en aquestes comarques, trobem que en la composició final de la seva renda hi juguen un paper determinant les jubilacions, malgrat que presenten els ingressos per càpita més baixos del país, fet que té bastant a veure amb les baixes pensions de jubilació dels pagesos. Diferències similars perjudicials per a les comarques rurals s’apuntarien en altres indicadors del nivell de benestar, encara que els comportaments són força erràtics i no mostren unes lògiques territorials clares.

mostren diferències notòries, com tampoc les mostren les dotacions en equipaments i serveis públics bàsics, tal com s’exposa en el capítol precedent. Els ajuntaments rurals han fet un gran esforç per posar al dia les seves infraestructures i equipaments públics. Els recursos fruit dels impostos que recapten, amb l’impost de béns immobles com a base destacada, presenten limitacions importants derivades de la mateixa magnitud municipal. Però els petits ajuntaments han sabut trobar recursos exteriors per afrontar les inversions requerides en la seva modernització. Són ajuntaments que per si mateixos tenen dificultats per endeutar-se, i per això mateix no apareixen en les llistes de municipis amb dificultats financeres, tot i que la Hisenda de l’Estat els col·loca l’etiqueta d’inviables i els invita a la desaparició o la fusió (LRSAL, Llei 27/2013). Per contra, són les administracions que millor s’adapten als recursos disponibles i juguen un paper fonamental en el manteniment dels nivells de benestar de les comunitats rurals.

Certament, la dimensió demogràfica i econòmica de molts municipis rurals, en particular dels anomenats micropobles que no arriben als 500 habitants, representen una limitació important a l’hora d’invertir i emprendre projectes per iniciativa pròpia. Les línies d’ajut per part de les administracions superiors tenen un paper important en la realització d’inversions i la prestació d’alguns serveis, encara que encaixin amb dificultat amb les particularitats dels petits municipis, i el mateix passa amb les normes urbanístiques generals en relació amb la gestió de l’urbanisme local i en altres àmbits normatius generals, en els quals caldria tenir molt present la singularitat dels municipis rurals. La col·laboració entre els ajuntaments a partir de mancomunitats i altres fórmules, o a través dels consells comarcals, cobreix, per altra part, necessitats i mancances vinculades amb la magnitud municipal.

En qualsevol cas, l’administració local i, en concret, els ajuntaments constitueixen la base de l’organització institucional a escala local i tenen les competències bàsiques per cobrir les necessitats socials. Els petits ajuntaments rurals tenen l’oportunitat també d’endegar la participació dels veïns en la presa de decisions i la realització d’activitats, de manera que la comunitat local s’impliqui en la solució de les activitats col·lectives i se’n faciliti la realització. Els ajuntaments tenen, per altra part, un gran potencial de dinamització de l’activitat econòmica i la cultura locals, que generalment es porta a la pràctica de manera parcial i limitada.

La metodologia de treball del programa Leader de la Unió Europea s’ha anat aproximant, a través dels seus diferents períodes d’aplicació, a aquest nou plantejament. Afecta l’organització institucional de les empreses i la societat civil de cara a l’acció participativa i el compromís individual; la sensibilitat de les administracions cap a les propostes i la participació privades, amb mecanismes de participació i decisió àgils; implica l’anàlisi, la selecció i la programació d’alternatives estratègiques, i la formació dels agents en la gestió d’activitats i dels mateixos processos de participació i presa de decisions. Tot plegat es fa amb l’horitzó de les millores analitzades en capítols anteriors: promoció del turisme local a l’exterior, suport o creació d’allotjaments turístics, consolidació i promoció d’elements patrimonials culturals locals, organització d’esdeveniments culturals de projecció, creació, gestió o ajudes per a l’habitatge, suport o creació d’empreses relacionades amb l’energia i altres àmbits econòmics, creació i gestió de sòl industrial i d’equipaments i organismes per a l’acollida i promoció empresarial, centres de coworking…

Per si els àmbits d’intervenció públics i privats no resulten suficients, des de la Unió Europea s’impulsen les ajudes específiques per a les àrees de muntanya, o àrees desafavorides. Beneficien particularment les explotacions agràries que romanen en aquestes àrees, sovint dedicades a la ramaderia extensiva. Per altra banda, determinades administracions estatals i regionals, com és el cas de la Generalitat de Catalunya, han tirat endavant altres polítiques específiques per a les àrees de muntanya, dins del calaix de la política de muntanya.

20 recursos

Gràfic 8.13. Programa Leader en la creació de llocs de treball, resum de resultats de les anualitats 2016-2019
Mapa 8.10. Programa Leader, 2014-2022, pressupost 2021
Mapa 8.9. Municipis inclosos en el programa Leader, segons els Grups d’Acció Local, 2014-2022
Mapa 8.8. La política de muntanya. Municipis pertanyents a comarques i municipis de muntanya, Llei 2/1983 i Reglament CE
Gràfic 8.12. El suport públic al desenvolupament rural. Despesa pública total executada relativa als pagaments acumulats del PDR 2014-2020
Gràfics 8.10. i 8.11. El balanç financer favorable dels ajuntaments petits. Liquidació dels pressupostos municipals, 2019
Mapa 8.7. Inversió mitjana per habitant i any als municipis, 2015-2019
Gràfic 8.9. La capacitat inversora remarcable dels petits. Inversions reals mitjanes per magnitud del municipi, mitjana 2015-2019
Gràfic 8.8. Distribució funcional de la despesa total segons la magnitud dels municipis. Liquidació, 2019
Gràfic 8.7. Dependència externa dels pressupostos municipals. Índex de dependència per grups de municipis. 2015-2019.
Gràfics 8.5 i 8.6. La base de l’autonomia municipal rural. Ingressos municipals per habitant i part corresponent a l’impost de béns immobles.
Gràfic 8.4. La voluntat de canvi juvenil. Projecte vital de futur laboral de la població jove, 2020
Gràfic 8.3. Els joves volen ser rurals. Expectatives de la població jove: on volen viure els joves, 2020
Mapa 8.6. Menor nivell socioeconòmic amb matisos. Índex socioeconòmic territorial per comarques, 2018
Mapa 8.5. Treballadors menys qualificats a la ruralitat. Treballadors de baixa qualificació per comarques, 2018
Mapa 8.4. Més pensionistes amb pensions més baixes. Pensió mitjana per pensionista, per municipis i comarques, 2019.
Mapa 8.3. L’eix sud-oest - nord-est del pensionista. Pensionistes sobre la població total per municipis i comarques, en %, 2019.
Mapa 8.2. Ruralitat pendent de prestacions socials. Pes de les prestacions socials en la renda familiar bruta disponible per comarques, 2013 i 2018
Mapa 8.1. Un eix centre-oriental de riquesa. La renda familiar bruta disponible per càpita comarcal, 2013 i 2018
Gràfics 8.1 i 8.2. La renda familiar bruta disponible per càpita i la part corresponent a les prestacions socials segons la magnitud dels municipis.
Veure totes les propostes retirades

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir