Atles del món rural
Despoblament o revitalització?
Gràfic 6.1. Una mobilitat rural més de proximitat? Grau d’autocontenció dels desplaçaments quotidians a les comarques de la demarcació de Barcelona
La població fa al voltant de quatre desplaçaments en dies feiners, que responen a diferents motius, entre els quals destaquen els desplaçaments obligats per motius de treball, seguits amb un pes similar pels que es produeixen per fer compres o acompanyar familiars o amics, i una mica més enrere els que tenen una finalitat de passeig sense motiu específic. Les visites al metge, gestions personals i altres diverses justificacions tenen un pes més reduït. Amb la crisi de la COVID, ha augmentat la mobilitat per motius de passeig i de compra i ha disminuït la resta de mobilitat, cosa que ha repercutit en l’evolució negativa de la mobilitat general, que afecta particularment la població de més edat i els joves. Tal com mostra el gràfic, l’estructura urbana del territori determina la direcció dels desplaçaments, així com les seves característiques i la durada. Tot i la limitació de les dades, podem deduir que les comarques que configuren una àrea de mercat coherent en el seu interior i tenen una bona dotació de serveis i activitats, generalment per la presència de centres d’atracció importants, presenten uns desplaçaments cap a l’exterior de la seva àrea menors. Resulta curiosa, altrament, la dependència exterior del Moianès, una comarca rural fortament atreta per part de la metròpoli. Font: L’impacte de la COVID-19 en la mobilitat quotidiana, Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, maig 2021 (https://doc. atm.cat/).
Reportar contenido inapropiado
Este contenido no es apropiado?
Compartir: