Atles del món rural
Despoblament o revitalització?
Mapa 6.4. Avantatjats i penalitzats pel disseny de la xarxa viària. Distància real vs. distància fictícia.
En comparar les distàncies reals per carretera amb les distàncies a vol d’ocell (distàncies en línia recta), se’ns dibuixen les zones avantatjades o penalitzades des del punt de vista del temps d’accés a partir de la xarxa viària existent. Es pot deduir, doncs, que la xarxa de les àrees més desafavorides té unes pitjors condicions de disseny (velocitat de disseny de la infraestructura, traçat, interseccions…), circumstància que pot respondre a diferents motius, des de la planificació viària fins a les dificultats de la mateixa orografia. Així, trobem, per exemple, que les zones orogràficament més accidentades, com és el cas dels municipis pirinencs i de certes zones de les serralades prelitorals, són les que presenten més costos de temps per distància, un desavantatge que pesarà notablement sobre el desenvolupament general d’aquestes àrees. Font: elaboració pròpia a partir de dades de temps de viatge entre els caps de municipi de Catalunya respecte a totes les capitals comarcals i els centres urbans transfronterers més pròxims, extretes del portal de mobilitat de la Generalitat de Catalunya (http://mobilitat.gencat.cat/). (*) S’ha procedit a sumar tots els temps de viatge respecte a cada capital comarcal i diversos centres urbans transfronterers per tenir un valor d’accessibilitat general, expressat en total de minuts de viatge. S’ha procedit a calcular també la suma de distàncies reals en quilòmetres a vol d’ocell de cada cap de municipi respecte a les mateixes capitals comarcals i centres urbans transfronterers. S’ha dividit les dues sumes per obtenir una dada de cost de viatge per quilòmetre recorregut, o relació temporal-espacial dels diferents municipis catalans.
Reportar contenido inapropiado
Este contenido no es apropiado?
Compartir: